23 Ekim 2016 Pazar

TEMEL BEDEN ETEK KALIBI ADIM ADIM FOTOĞRAFLI AÇIKLAMALI

TEMEL BEDEN ETEK KALIBI
Yüce Rabb'imin Rahmeti bereketi üzerinize olsun sevgili dikiş severler...
Kurs sezonunun giyim bölümünden ders alan dikişsever hanımların ilk derslerinden biridir temel etek kalıbı...
Ancak kurs alamayan veya zamanında kurs almış notlarını kaybetmiş , bilgilerini tazelemek için bu yayını hazırlamak istedim...
Bende bu sene modelistlik kursuna başladım... 
Daha önceki senelerde ise dikiş üzerine kurslara gitmiştim... 
Kurslardaki giyim  dikiş bölümünde ev terziliğine göre eğitim verilirken, modelistlik bölümünde tekstil sektörüne göre eğitim verilmekte... 
Dolayısı ile uygulama ve kalıp bilgileri farklı oluyor... 
Şimdi bu eğitimim sayesinde tekstil firmaların dikişleri neden bu kadar düzgün oluyor daha iyi anlıyorum...
Kalıbı açıklarken bazı bölümlerde giyimde ve tekstil de ki uygulama farklarından da bahsedeceğim...
Yani konumuz sadece klasik ana beden etek kalıbı olmayacak...
Gelelim Temel etek kalıbımıza...
Başlangıç olarak bitmiş halinin fotoğrafını koymak istiyorum...
Sonra hesaplamalar,
Sonrasında adım adım Fotoğraflar ile açıklayacağım...
Temel etek kalıbı



Bitmiş fotoğrafından sonra birde hesaplamalara bakalım...

Temel etek kalıbı


Örneklendirmemiz 38 beden üzerine...

Bel : 70 cm 
Bel ölçümüzü kaburga kemikleri ile kalça kemikleri arasında kalan boşluk dikkate alınarak ölçülmeli...
Kalça :94 cm 
Kalça ölçümüzü eyer göbek yok ise kalçamızın en sivri noktasından düz bir şekilde almalıyız...
Eyer göbek var ise , göbeğe doğru mezuramızı hafiften yukarıya çıkararak ölçüyü almamız gerekiyor...
Kalça düşüklüğü : 20 cm
Kalça düşüklüğü 18cm ile 20cm arasında değişiyor... 
ortalama boylarda 20 cm kısa boylarda 18 cm,19 cm olabiliyor...
Arka bel oyuntumuzdan kalçanın en sivri kısmı 
veya 
oturduğumuzda ki bel kalça ölçüsü bizim kalça düşüklüğü ölçümüz oluyor...
Etek boyu: 60cm
Bu da isteğinize göre değişebilecek değerdir...

Ölçü alma detayımızdan sonra kalıba başlamadan önce hesap yapmamız gerekiyor...
Ön ve arka etek de gözü kesmemesi için toplam kalça ölçüsünü önde dörde böldükten sonra 1 arttırırken ...
Arkada kalça ölçüsünü dörde böldükten sonra 1 eksiltiyoruz...
Bu sayede toplam kalça ölçüsü değişmediği gibi önden bakıldığında yanlardaki dikiş gözü rahatsız etmemiş oluyor...

Birde PENS Hesaplaması var...
Bu önemli...
Çünkü bel ile kalça arasında ki farkı Pensler sayesinde bedene oturtabiliyoruz...
Üç çeşit Pens var Temel etek kalıbında...
1 - Yan pensler
2 -  arka Pens
3 - ön Pens

Kural : en büyük yan Pens , sonra arka Pens en küçük ön Pens
Yan Pens >arka Pens > ön Pens

Buna göre önce kalça ile beli çıkaralım...
94 - 70 = 24 cm
24 cm fark tüm etek için...
Biz yarım çalışacağımıza göre toplam farkı 2 ye bölmemiz gerekiyor...
24 / 2 = 12
Şimdi buna göre yan penslere 3,5cm arka 3,5cm öne verdiğimizde 7 cm
Arka için 3 cm
Ön için 2 cm
Gördüğünüz gibi kurala uygun bir şekilde dağıtmış olduk...
7>3>2 toplam 12 cm Pens

Başka da örneklendirebiliriz...

8>2,5>1,5 toplam Pens 12 gibi sonuç görüntü değişmez sizin tercihiniz...

Tüm hesaplamalarımızdan sonra adım adım çizmeye başlayabiliriz...

Öncelikle düz bir uzun çizgi çizelim...

Temel etek kalıbı

Çizdiğimiz doğruya bir başlangıç noktası işaretleyelim...


Temel etek kalıbı

Başlangıç noktasını işaretlediğimiz yere mezuramızı yerleştirelim ve kalça düşüklüğü ölçüsü kadar yani 20 cm yi işaretleyelim...

Temel etek kalıbı

Yine mezuramızı başlangıç noktamızdan hiç kaldırmadan etek boyumuzu işaretleyelim...
 bizim ölçümüz 60 cm idi..

Temel etek kalıbı

Sırayla işaretlediğim yerlere numara koydum ... takip açısından daha kolay oluyor...
1 - başlangıç noktası...
2 - kalça düşüklüğü noktası ...
3 - etek boyu noktası...

Temel etek kalıbı

Şimdi 2 numara verdiğimiz kalça düşüklüğü noktasından dik açıyla düz bir doğru çizelim...

Temel etek kalıbı

Ve bu dik doğruda ilk hesaplamalarımızdan olan arka beden için kalça / 4 - 1 yani
94/4=23,5cm
23,5-1=22,5cm
22,5cm yi işaretleyelim... 
Ve bu işaretimize 4. nokta diyelim...

Temel etek kalıbı











Ve 4. Noktamızdan yine dik açıyla doğru çizelim...
Böylece ilk çizdiğimiz doğruya paralel eşit aralıkta iki doğrumuz oldu...

Temel etek kalıbı

3. Noktadan yine dik açıyla uzun bir doğru çizelim...

Temel etek kalıbı

Aynı şekilde bu sefer 1. Noktamızdan dik açıyla bir doğru daha çizelim...

Temel etek kalıbı

Kesişen noktaları takip açısından tekrar numaralandırdım... 5. Ve 6. Kesişen noktalarımız...

Temel etek kalıbı

Biraz önceki işlemleri şimdi ön beden hesaplaması olarak işaretleyelim...
Ön için ne ne demiştik...
Kalça / 4 + 1 yani
94/4 = 23,5cm
23,5+1=24,5 cm
24,5 cm ölçüyü 4. , 5. Ve 6. Noktalardan ölçerek işaretleyelim...

Temel etek kalıbı

İşaretlediğimiz noktaları birleştirelim...

Temel etek kalıbı
Son çizdiğimiz doğrunun kesişim noktalarını da numaralandırdım...

Temel etek kalıbı
10. Noktamız için tam  6 . Noktamızdan yukarıya doğru 1 cm yukarıya çıkmalıyız...
Bu genel kuraldır değişmez...

Temel etek kalıbı

1 cm çıktığımız yerden yardımcı bir çizgi çizelim... 
Uzatırken dikkat edelim her tarafı 1 cm olacak şekilde paralel olsun...


Temel etek kalıbı

Şimdi Pens kısımlarına geldi... yan pensler için toplam 7 cm demiştik...
Ön ve arka için 3,5 cm 
O halde arka ve ön kısım için yardımcı olarak çizdiğimiz çizgiden sağdan ve soldan 3,5 cm yi işaretleyelim...
İşaretlediğimiz noktalara da 11. Ve 12. Nokta diyelim...

Temel etek kalıbı

11. Ve 12. Noktalarımızı eğri ringamızla 4. Noktamızı birleştirelim...
BURADA dikkat edilmesi gereken simetrisine aynı aralıkları olmasına özen göstermenizdir...

Temel etek kalıbı

Şimdi 1. Noktamızdan aşağıya doğru 1 cm inerek 13. Noktamızı oluşturalım...
Buda genel kuraldır...

Temel etek kalıbı
Sıra 13. Noktamızdan azıcık dik bir doğru çizmek... 
bunun nedeni birazdan eğri Riga ile birleştirme yaptığımızda birleşim noktasının düz olmasını sağlamak.
Aksi takdirde arka bedeni dikerken w gibi gözükebilir...

Temel etek kalıbı

 12. Nokta ile 13. Noktayı eğri Riga ile birleştirelim...

Temel etek kalıbı

Sıra arka Pens yerini belirlemede...
Eğri Riga ile çizdiğimiz 12. İle 13. Noktanın birleştiği çizgiyi mezuramızla ölçelim...
Bulduğumuz rakamın yarısını 14. Nokta olarak işaretleyelim...

Temel etek kalıbı
14. Noktamızdan aşağıya doğru 12 cm dik açıyla çizelim...
Burası önemli...
1. Noktadan gelen uzun dik açıyla çizdiğimiz doğruyu dikkate alarak dik açıyı bulun...
Ama ölçerken dikkat edin 14. Bulduğunuz noktadan itibaren 12 cm yi işaretleyin... yıkarıdaki düz doğrudan değil...
Kurstaki pek çok arkadaşımızın ortak yanlışlarındandı...
Pens uzunluğu kısa boylularda 10 cm kadar küçültülebileceği gibi uzun boylularda da 14 cm kadar çıkarılabilir...
Ortalama boylarda 12 cm en idealidir...

Temel etek kalıbı

15. Ve 16. Noktalarımız arka Pens toplamı 3 cm demiştik... 
demek ki 1,5cm sağa 1,5cm sol tarafa noktalarımızı yerleştirelim...

Temel etek kalıbı

Bulduğumuz 15. Ve 16. Noktaları Pens uzunluğu ile birleştirelim...


Temel etek kalıbını

Burası da önemli arkadaşlar...
Giyim bölümünde Temel beden etek kalıbı öğretirken ölç ve eşitle izah edilmiyor...
Belki de bana rast gelmedi...
Bilemiyorum...
En azından benim için önemli ve yeni bir öğreti olmuş oldu...
BURADA dikkat edilmesi geren ;
yan dikiş tarafındaki Pens uzunluğunu ölçüp sonra diğer tarafa aynı ölçüyü aktarmamız gerekiyor...

Sizde eşitlediğim deki farkı görüyorsunuz...
Ölç eşitle sayesinde,
16. Nokta bir miktar dışarıya taştı...      
Temel etek kalıbı
Şimdi yeni bulduğumuz  değişen 16. Noktamızı tekrar 13. Nokta ile birleştirip kesin kalıp çizgimizi oluşturuyoruz...

Temel etek kalıbı
Arka bedenle işimizi bitirelim...
15. Nokta ile 12. Noktamızda değişiklik yok sadece kırmız kalemle üzerinden geçerek kesinleştirdim...


Temel etek kalıbı

Sıra geldi ön beden işlemlerine...
Ön beden pensi için ...
Pens noktası ilk hesaplaması...
Bel /  10 yani
70/10= 7 cm
11. Noktamıza mezuramızı koyup 7 cm gelen noktayı işaretliyor ve o noktayada 17. Noktamız diyoruz...

Temel etek kalıbı

Ön beden etek kalıbı için Pens hesaplaması toplam 2 cm demiştik...
17. Noktamızda ön ortaya doğru 2 cm yi işaretleyelim ve bu noktaya 18. Noktamız diyelim...

Temel etek kalıbı

17. İle 18. Noktanın ortasını bulalım ... 
her iki taraf bu sayede 1 er cm olmuş oluyor...
Ortadaki bulduğumuz noktayada 19. Nokta diyelim...
Temel etek kalıbı

19. Noktamızdan aşağıya doğru dik açıyla 9 cm inelim...
Bu ölçü yine ortalama bedenler içindir...
Uzun boylular için 10 cm , kısa boylular için 8 cm kadar düşürülebilir..

Temel etek kalıbı

17. Ve 18. Noktalarımızı Pens boyuyla birleştirelim....

Temel etek kalıbı

Oluşturduğumuz pensi arka bedene yaptığımız gibi tekrar yan dikiş tarafındaki pensin ölçüsünü alıp,
Diğer Pens çizgisi ile eşitleyelim...

Temel etek kalıbı

Ön bel kısımdaki kalıbımızın çizgilerini kesinleştirelim...


Temel etek kalıbı

Temel etek kalıbımızın diğer tarafların da ki çizgileri de kesinleştirelim...
Genel olarak bitmiş oluyor...
Ancak ufak bir işlem daha var...
 bu da sadece modelistlik derslerinde verilen bir ayrıntıdır...

Temel etek kalıbı
Siz Temel etek kalıbını milaj kağıdına çizeceksiniz...
 ben örnekleme yapmak için eşel yardımıyla minyatürünü çizdim...
O yüzden pellür kağıdına kopya alıyorum... 
sizin almanıza gerek yok...


Temel etek kalıbı

Farkındaysanız kopyamın kenarlarını kestim ama en üst kısmını bıraktım...
BURADA küçük bir detayımız olacak...

Temel etek kalıbı

 Ölç şitlede yaptığımız gibi yan dikiş tarafından arka için arka ortaya doğru....
Ön için ön ortaya doğru pensleri düzgün bir şekilde kapatalım...
Veee bel hizasını dikkatlice keselim...

Temel etek kalıbı

Kestikten sonra pensleri açtığımızda Pens tepelerinde üçgen çıkıntıları fark ettiniz değil mi ?
Bunu yapmamızın sebebi ,
dikiş payı verdiğimizde çıkıntıları dikkate almadan bel kısmını kesersek ,
Pens bölümünde pay çok az kalır...
O yüzden baştan Temel kalıbımızı oluştururken bu detayları yapmamız gerekiyor...
Burda dergilerinde de baktığımızda Pens kısımlarında ki çıkıntılar bu yöntemle oluşturuluyor...
Okları da Pens kapatma yönünü belirginleştirmek için çizmiştim...

Temel etek kalıbı

Arka ortaya 18 cm ölçüp fermuar bitiş yerini işaretledim...

Temel etek kalıbı

Şimdi kalıbımız tamamen Bittiğinde göre kumaşa yerleştirdiğimizde ne kadar dikiş payı vermemiz gerekiyor ona bakalım...

Arka orta için 2 cm... çünkü fermuar ekleyeceğiz...

Etek ucu baskı payları 3 cm...

Diğer taraflar 1 er cm...

İlk kalıbınızı çıkarıyorsanız 2 şer cm verip eyer sorun yoksa yada vucudunuza göre kalıpta düzeltmelerden sonra 1 er cm pay rahatlıkla bırakılabilir...

Yuvarlak içine aldığım Pens kısımlarını dikkatinizi çekmek için yaptım...
Pens çıkıntılarını dikkate alarak aynı şekilde 1 er cm pay verdim...

Ön orta kumaş katına geleceği için dikiş payı yok...


Temel etek kalıbı

En son olarak yuvarlak içine aldıklarım çıtlarımız... 
bu çıtlar ön ve arkayı birleştirirken tam denk geliyormu...
Yada esnek kumaşta bir tarafı fazla esnettinizmi kontrolü daha kolay olur...
Ben ayrıca penslere de çıt atıyorum... 
oldu ki çizgilerim kaybolursa çıtlar büyük yardımcı...

Temel etek kalıbı

Birazda Kemer'den bahsetmek istiyorum...
Belimiz 70 cm idi...
Düğme ilik payı olarak +2 ekliyoruz...
70+2=72 cm kemer boyu...
Kemer genişliği 2 cm ile 5 cm arasında değişebilir...
Bu sizin tercihiniz...
Ben 3 cm kemer belirledim...
3 cm kemer gözüken kısım...
3 cm de beden tarafımız da... toplam 6 cm...
Kumaş katı gibi gösterdim...
3cm, 3cm şeklinde...
Etrafına da dikiş payı olarak 1 er cm verelim...
Bunun İçin ayrıca bir kalıba gerek yok.
Kumaşa direk çizip dikiş payı vererek kesebilirsiniz...
Hatta ben çoğu zaman kumaşın dokuması hatalı değilse,
Kumaşı önce cırtlatarak düzeltiyorum...
Sonra 3 cm genişlik istiyorsam,
3+3+1+1= 8 cm kesik atıp cırtlatıyorum...
Temel etek kalıbı

Son olarak kaç adet kesmemiz gerekiyor bahsedelim...

Kumaşımızı ikiye katladık...
Kumaş katına ön kalıbımızı , ön orta yeri gelecek şekilde yerleştirelim... 
kestiğimizde 1adet ön etek olacak o yüzden 1 adet kesim diyoruz...

Arka bedeni de yanına yerleştirelim... 
arka ortası kesikli fermuar yerleştireceğimiz için kesim sonunda arka beden için 2 adet elimizde olacak...
O yüzden 2 adet kesim diyoruz...
Kemer için kumaşımızda 1 adet ölçerek kesiyoruz...
Kemerimiz için birde tela kesmemiz gerekiyor...
Burası ÖNEMLİ

 Giyim bölümünde kurs gören arkadaşlarımıza yarım Tela kestirilir ve yapıştırılır...
Sonra kemere Tela yarım yapıştırılınca Tela yapıştırılmayan kısım da esneme,bonbelenme olur...
Tekstil de tüm yapıştırılıyor...
O yüzden kemer düzgün duruyor...
Benim dikişlerim hazır gibi olmuyor diyorsanız sebeplerden bir tanesi burada ortaya çıkıyor...
Artık tamamına Tela yapıştıralım...
Sorunsuz dikişlerimiz olsun...

Temel etek kalıbı

Tüm ayrıntılarıyla aktarmaya çalıştığım TEMEL ETEK KALIBI nın anlatımının sonuna geldik...
Eksiklerim gözden kaçırdıklarım yada anlayamadığınız yer var ise lütfen yorum kısmına belirtiniz...

Geçtiğimiz günler de TEMEL ETEK KALIBI için YouTube kanalım da video yayınladım...
Yazılı anlatımdan zorlanırsanız videomda canlı canlı yine tüm ayrıntılarıyla paylaştım...
Videom için


Tıkladığınızda ulaşabilirsiniz...

Son olarak Temel Etek Kalıbımızı oluşturalım...
 bir tane örnek keselim...
Prova esnasında vücut yapımıza göre etekte ne düzeltme yaptı isek aynı düzeltmeleri kalıbımızda da yapalım...
Düzeltilmiş kalıbımızı bir tane kartona yapıştırılalım...
Artık kilo alıp vermediğiniz sürece bu kalıp sizin her türlü modelleme için kullanacağınız Temel etek kalıbınız hazır oluyor...
En yakın zamanda modellemelere geçiyorum...
Kalıplarınız hazır olsun ki ...
Model çalışmak istediğinizde milaj kağıdınıza geçirip model hazırlayabileceğiz...

Vedalaşma zamanı geldi...

Yeni yayınlarda görüşebilmek umudu ile ...

Yüce Rabb'ime emanet olunuz...

Sağlıcakla, muhabbetle, sevgiyle kalınız...

















 

9 yorum:

  1. Çok güzel bir paylaşım olmuş ellerinize ve emeğinize sağlık. En kısa zamanda kendi bedenime göre temel kalıbımı çıkarıcam.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim sağolun... evet kalıbınızı çıkarın ki yeni model uygulama teknikleri geliyor... hazırlıklı olmak lazım :)))

      Sil
  2. ellerine emeğine sağlık canım benim. süper bir anlatım olmuş:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağolasın canım... en çok zorlandığım emek harcadığım yayın oldu... tam 3 gün... Rabb'im İnşaAllah yerine ulaştırır bilgi arayan herkese kaynak olur... çok öpüyorum...

      Sil
  3. Tek kelimeyle muhteşemsiniz abla ellerinize sağlık. Bende bir dikiş severim. Komek kurslarına başladım ama Biz Müller hazır kalıbı kullanıyoruz. Kalabalık olduğumuz için çok verim alamamıştım. Şimdi Çok iyi anladım. Çok teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağolasın canım... anlaşılır olmasına anlamana çok sevindim... kurslardaki eğitimde gözden kaçırdıklarımıza da kaynak oluyor gibi diyebiliriz o zaman... :))) canım güzel yorumunla katkıda bulunduğun için ben teşekkür ederim... :)))

      Sil
  4. cok tesekkurler kesinlikle muhteşemsiniz ben dikişe hic bisey bilmeden basladim halde cok net anladim Allah razı olsun

    YanıtlaSil
  5. Canım senin bloğun dikiş dikenler için harika bir kaynak. Detaylı ve harika anlatımınla birçok arkadaşımıza yardımcı oluyorsun. Dikiş dikmesem bile bilgi edinmek açısından ben de yazdıklarından faydalanıyorum. Emeğine sağlık.

    YanıtlaSil
  6. Çok açıklayıcı olmuş teşekkürler

    YanıtlaSil

Yorumlarınız, tavsiyeleriniz benim için değerli...

Konu dışı sorularınız için iletişim formundan ulaşabilirsiniz...
Kırıcı, eleştiriyi aşan ve reklam içerikli yorumları yayınlamıyorum.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...